Το παρόν σεμινάριο αποτελείται από επτά διαφορετικά σεμινάρια ψυχολογίας τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας, ξεκινώντας από την παιδική ηλικία και τη διαχείριση ποικίλων καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν στην ζωή ενός παιδιού και εφήβου, φτάνοντας έως και την ενήλικη ζωή, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ψυχολογική προσέγγιση του ατόμου μέσα από την αντιμετώπιση του άγχους, της χαμηλής αυτοπεποίθησης κ.ά.
Κύριος άξονας της 1ης ενότητας είναι η κατανόηση της ψυχολογίας των παιδιών και την επίδραση της οικογένειας και του σχολικού περιβάλλοντος, η αντιμετώπιση των καταστάσεων που προκύπτουν στις καθημερινές συναναστροφές του παιδιού και την ψυχολογική προσέγγιση των παιδιών μέσα από το παιχνίδι.
– Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού, οι επιδράσεις των γονεϊκών συμπεριφορών και οι παράγοντες επίδρασης στην ανάπτυξη.
– Οι γνωστικές αλλαγές στην παιδική ηλικία, πως αναπτύσσονται η λογική σκέψη, η μνήμη και η προσοχή.
– Η ανάπτυξη της κοινωνικότητας, της συναισθηματικότητας και η απόκτηση κανόνων συμπεριφοράς.
– Δυσκολίες στις δραστηριότητες παιχνιδιού και στις κοινωνικές δεξιότητες, διαταραχές και παιχνίδι.
– Το παιχνίδι ως μέσο εκπαίδευσης, θεραπείας και αγωγής.
– Κοινωνικοποίηση και οι σχέσεις με τους συνομήλικους.
– Θεραπευτικό παιχνίδι: βελτίωση ικανοτήτων παιχνιδιού με στόχο την αντιμετώπιση της αντικοινωνικής συμπεριφοράς και την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων.
– Επιδράσεις και παράγοντες ανάπτυξης της επιθετικότητας.
– Πρακτικές μέθοδοι τροποποίησης της προβληματικής συμπεριφοράς και έλεγχος της επιθετικότητας.
– Παιδί και ακαδημαϊκές δεξιότητες, πως αναπτύσσονται και βελτιώνονται οι δεξιότητες μάθησης, γραφής, ανάγνωσης και αριθμητικής.
– Εκφοβισμός και θυματοποίηση στο σχολικό περιβάλλον, με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί ή και να προληφθεί το φαινόμενο.
– Θεωρητικές προσεγγίσεις της θεραπείας του ψυχικού τραύματος μέσω του παιχνιδιού.
– Το παιχνίδι ως μέσο θεραπείας του ψυχικού τραύματος, π.χ. διαζύγιο.
– Οργάνωση του παιχνιδιού στο θεραπευτικό πλαίσιο.
– Πρακτικά πλαίσια εφαρμογής της παιγνιοθεραπείας, παιχνίδια επικοινωνίας και έκφρασης φαντασίας κ.ά.
2η ενότητα – Η ψυχολογία του εφήβου. Στόχο της 2ης ενότητας αποτελεί η εμβάθυνση στην ψυχολογία των εφήβων και των χαρακτηριστικών αλλαγών που επέρχονται κατά την εφηβική ηλικία στην προσωπικότητα και στο σώμα, τις σχέσεις με τους γύρω και στην αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων, που συνήθως εμφανίζονται.
– Αλλαγές στην εφηβική ηλικία.
– Η ψυχολογία του εφήβου.
– Συγκρούσεις γονέων και εφήβων.
– Διαχείριση των απαιτήσεων των εφήβων.
– Έφηβοι και διαζύγιο. Πως το διαχειριζόμαστε.
– Έφηβοι και απώλεια. Τρόποι διαχείρισης.
– Έφηβοι και εξωτερικές επιρροές.
– Φιλίες και σχολείο.
– Έφηβοι και σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
– Μέθοδοι στήριξης των εφήβων.
– Τροποποίηση της συμπεριφοράς των εφήβων.
– Αντικοινωνική συμπεριφορά και διαχείριση.
3η ενότητα – Συναισθηματική ρύθμιση στην ενήλικη ζωή.
Στη συγκεκριμένη ενότητα οι συμμετέχοντες μαθαίνουν με ποιο τρόπο λειτουργούν τα συναισθήματα και την επίδραση τους στην ενήλικη ζωή, τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
– Έννοιες συναισθημάτων. Πως ορίζονται.
– Εγκεφαλικές διεργασίες και βάσεις των συναισθημάτων.
– Στρατηγικές και τρόποι ρύθμισης συναισθημάτων άγχους και θυμού.
– Ικανότητα ρύθμισης των συναισθημάτων.
– Συναισθήματα και διαταραχές στην παιδική ηλικία.
– Συναισθήματα και παθολογία στην ενήλικη ζωή.
– Ικανότητα ενσυναίσθησης.
– Επίδραση των συναισθημάτων στη μνήμη και στη σκέψη.
– Ανάπτυξη του συναισθηματικού κόσμου.
– Συναισθήματα και κοινωνικές σχέσεις.
4η ενότητα – Άγχος, φοβίες, κατάθλιψη
Σε αυτή την ενότητα γίνεται ειδική μνεία στο πως κάποιος μπορεί να κατανοήσει τα συναισθήματα άγχους και τις φοβίες που μπορεί να έχουν δημιουργηθεί εξαιτίας διάφορων παραγόντων και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να τα αντιμετωπίσει.
– Εσωτερικοί παράγοντες άγχους και η αντιμετώπισή τους. Ο ρόλος των συναισθημάτων και των πεποιθήσεων.
– Με ποιους πρακτικούς τρόπους μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το άγχος.
– Αντιμετώπιση αγχογόνου περιβάλλοντος και παρεμβάσεις π.χ. εργασιακό περιβάλλον κτλ.
– Στρεσογόνες καταστάσεις.
– Αγχώδεις διαταραχές και διαχείριση (κρίσεις πανικού, ιδεοψυχαναγκασμοί κ.τλ.).
– Αίτια κατάθλιψης και γνωστικός μηχανισμός. Η λειτουργία της σκέψης πίσω από τη διαταραχή.
– Γνωστικο-συμπεριφορική αντιμετώπιση της κατάθλιψης.
– Αποκατάσταση της αυτοαξίας και της αυτοεκτίμησης.
– Εναλλακτικές μέθοδοι παρέμβασης στη σκέψη.
– Αλλαγή στον τρόπο ζωής.
– Φοβίες και η αντιμετώπισή τους.
– Φοβίες και οι μηχανισμοί πίσω από αυτές.
5η ενότητα – Χαμηλή αυτοπεποίθηση και τρόποι ενίσχυσης
Η 5η ενότητα του σεμιναρίου εστιάζει στα σημάδια που υποδηλώνουν την χαμηλή αυτοπεποίθηση ενός ατόμου και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να την ενισχύσει είτε σχετικά με τον ίδιο του τον εαυτό είτε βοηθώντας τα οικεία του άτομα.
– Τα σημάδια της χαμηλής αυτοπεποίθησης. Πως τα αντιλαμβανόμαστε.
– Αποδοχή του εαυτού χωρίς προϋποθέσεις.
– Τα είδη των προβλημάτων και των επιθυμητών αλλαγών.
– Τρόποι ελέγχου των αρνητικών πεποιθήσεων για τον εαυτό μας.
– Χαμηλή αυτοπεποίθηση και η σχέση της με τη ντροπή. Ενίσχυσή της και αντιμετώπιση της ντροπής.
– Σχέση αυτοπεποίθησης – άγχους και τρόποι παρέμβασης.
– Χαμηλή αυτοπεποίθηση και σώμα.
– Τρόποι ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης στα παιδιά.
6η ενότητα – Σχέσεις και συντροφικότητα
Στην 6η και τελευταία ενότητα του σεμιναρίου γίνεται λόγος για τις σχέσεις μεταξύ ενηλίκων στα προβλήματα που μπορεί να παρουσιαστούν και στους παράγοντες που επιδρούν σε αυτές τόσο από το κοινωνικό και το οικογενειακό περιβάλλον όσο και από την ψυχολογία και των δύο μερών.
Πιο αναλυτικά:
– Η προσπάθεια επιβολής και κυριαρχίας των συντρόφων στη σχέση.
– Σημασία των διαφορών της συναισθηματικής και γνωστικής λειτουργίας των φύλων.
– Τρόποι αντιμετώπισης συγκρούσεων και επιβολής ορίων.
– Παρελθούσες σημαντικές εμπειρίες και η επίδρασή τους στη σχέση.
– Απιστία μεταξύ συντρόφων και διαχείριση.
– Διαζύγιο, πώς να το διαχειριστούμε ή να το αποφύγουμε.
– Διαφορές στην δομή της σχέσης και στη συμπεριφορά, πριν και μετά το γάμο.
– Θεραπεία ζευγαριού, πώς να αντιμετωπιστούν τα πρόβλημα και οι εντάσεις από κοινού.
– Σύνθετες (ανασυσταμένες) οικογένειες και η διαχείρισή τους.
– Παρελθούσες σημαντικές εμπειρίες και επίδρασή τους στη ικανότητα δημιουργίας σχέσεων.